Wyszukaj:
Gmina Wągrowiec : www.gminawagrowiec.pl
Strona główna
Najnowsze artykuły
Mapa biuletynu
  Informacje ogólne
•  Ogłoszenia
•  Konsultacje społeczne
•  Zamówienia publiczne
•  Kalendarz imprez kulturalnych
  Organy
•  Rada Gminy
•  Wójt Gminy
  Gmina
•  Położenie i statystyka
•  Struktura organizacyjna i kompetencje
•  Statut Gminy
•  Jednostki organizacyjne
•  Jednostki pomocnicze
•  Organizacje pozarządowe
•  Stowarzyszenia i związki międzygminne
•  Strategia Rozwoju Gminy
•  Programy, plany, regulaminy
•  Mienie komunalne
•  Dług publiczny
•  Ciężar publiczny
•  Pomoc publiczna
•  Kąpieliska
•  Ochrona środowiska
•  Prawo miejscowe
•  Nieruchomości
  Urząd Gminy
•  Regulamin urzędu
•  Kodeks Etyki
•  Struktura organizacyjna
•  Ocena pracowinków
•  Zadania i kompetencje referatów
•  Załatwianie spraw
•  Druki do pobrania
•  Prowadzone rejestry i ewidencje
•  Rejestr instytucji kultury
•  Elektroniczna Skrzynka Podawcza
  Finanse Gminy
•  Budżet Gminy
•  Sprawozdania z wykonania budżetu
•  Wieloletnia Prognoza Finansowa
  Podatki i opłaty lokalne
•  Podatki i opłaty lokalne 2014 r.
•  Podatki i opłaty lokalne 2013 r.
•  Podatki i opłaty lokalne 2012 r.
•  Podatki i opłaty lokalne 2011 r.
•  Podatki i opłaty lokalne 2010 r.
•  Podatki i opłaty lokalne 2009 r.
•  Podatki i opłaty lokalne 2008 r.
•  Targowisko gminne
  Zagospodarowanie przestrzenne
•  Studium Gminy Wągrowiec
•  Rejestr plany uchwalone
•  Uchwały MPZP
•  Rejestr plany w toku
•  Ogłoszenia, obwieszczenia, zawiadomienia
•  Protokoły z dyskusji publicznych do projektów planów
•  Wyłożenie publiczne
  Nabór na stanowiska
•  Ogłoszenia o naborze w Urzędzie Gminy
•  Wyniki naboru
•  Regulamin naboru
•  W jednostkach organizacyjnych
  Gminna Komisja Profilaktyki
•  Informacje
•  Program Profilaktyki
•  Sprawozdawczość
  Zespół Interdyscyplinarny
•  Informacje
  Wybory
•  Ustawy wyborcze
•  Uchwały wyborcze
•  Wybory - Sejm, Senat 2011 r.
•  Wybory samorządowe 2010r.
•  Wybory prezydenckie 2010 r.
•  Wybory ławników 2011 r.
•  Wybory do Parlamantu Europejskiego 2014
  Kontrole
•  Rejestr przeprowadzonych kontroli
  Oświadczenia majątkowe
•  Oświadczenia radnych
•  Oświadczenia pracowników Urzędu
•  Oświadczenia kierowników jednostek
  Informacje
•  Podmioty reprezentujące Skarb Państwa
•  Niepublikowane w BIP
•  Instrukcja obsługi
•  Redakcja
•  Dzienniki Urzędowe
Pomoc
Statystyki


4068658
od 12 maja 2003 r.
Gmina » Struktura organizacyjna i kompetencje Wersja do druku

Struktura organizacyjna, kompetencje gminy

 

Strukturę organizacyjną i kompetencje Gminy określa Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 2 i 3 Gmina posiada osobowość prawną oraz wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. O ustroju gminy stanowi jej statut, który podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

 

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym określone w Rozdziale 2. Zgodnie z art. 7 zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, lokalnego transportu zbiorowego, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych gminnego budownictwa mieszkaniowego, edukacji publicznej, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, targowisk i hal targowych, zieleni gminnej i zadrzewień, cmentarzy gminnych, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego , utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, promocji gminy, współpracy z organizacjami pozarządowymi, współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

 

Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy, którymi są: rada gminy, wójt (burmistrz, prezydent miasta). Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów gminy określa statut gminy.

 

Działalność organów gminy jest jawna i obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut gminy.

 

Nadzór nad działalnością gminną wynika z przepisów Rozdziału 10 Ustawy o samorządzie gminnym.

Wg art. 85 nadzór nad działalnością gminną sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem. Organami nadzoru są Prezes Rady Ministrów i wojewoda, a w zakresie spraw finansowych - regionalna izba obrachunkowa (art. 86). Organy nadzoru mogą wkraczać w działalność gminną tylko w przypadkach określonych ustawami (art 87). Organy nadzoru mają prawo żądania informacji i danych, dotyczących organizacji i funkcjonowania gminy, niezbędnych do wykonywania przysługujących im uprawnień nadzorczych (art 88).

 

Zgodnie z art. 90 wójt obowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał rady gminy w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Akty ustanawiające przepisy porządkowe wójt przekazuje w ciągu 2 dni od ich ustanowienia.

Wójt przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej, uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium oraz inne uchwały rady gminy i zarządzenia wójta objęte zakresem nadzoru regionalnej izby obrachunkowej.

 

Zgodnie z art. 91 Uchwała lub zarządzenie organu gminy sprzeczne z prawem są nieważne. O nieważności uchwały lub zarządzenia w całości lub w części orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia uchwały lub zarządzenia, w trybie określonym w art. 90. Organ nadzoru, wszczynając postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały lub zarządzenia albo w toku tego postępowania, może wstrzymać ich wykonanie. Rozstrzygnięcie nadzorcze powinno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o dopuszczalności wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

Załączone dokumenty
  Ustawa o samorządzie gminnym (327.9kB) pobierz pokaż

Informację wytworzył: Stanisław Owsianny, Data wytworzenia: (brak danych), Wprowadził do systemu: Stanisław Owsianny, Data wprowadzenia: 2012-07-12 10:40:08, Zatwierdził do publikacji: Stanisław Owsianny, Data publikacji 2012-07-12 10:47:35, Ostatnia zmiana: 2012-07-12 10:50:22, Historia zmian, Ilość wyświetleń: 8709

Informacja o plikach cookies [Nie pokazuj ponownie]

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych. Możesz zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej.
Jeśli kontynuujesz przeglądanie naszych stron bez zmian tych ustawień, przyjmujemy, że wyrażasz zgodę na użycie plików cookies.

Więcej szczegółów w dokumencie "Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies".